Ny DM-struktur?
Når der er en struktur, er der altid nogen der synes den bør være anderledes. I forbindelse med udviklingen af sporten, har vi også fået udviklet vores Danmarksturnering til nu at strække sig over hele sæsonen frem for kun weekenderne op til finalestævnet. Nu er spørgsmålet, trænger den til en ny makeover ift. hvordan strukturen er skruet sammen kampmæssigt, eller fungere det som det skal? Hvis ændringer ønskes hvordan kunne det så i givet fald gøres?
Denne diskussion startes på forummet allerede i dag – glæder mig til at se alle de mange meninger omkring DM-strukturen.
Det er en debat med konstruktive forslag eller et ønske om bevarelse af den nuværende DM-struktur.

Re: Ny DM-struktur?
Carsten: Et skole-eksempel i hvordan man dræber en debat... :-)
Et eksempel på noget man kunne lave om, kunne været at ændre på længden af hhv. indendørs- og udendørssæsonerne, så der bliver mere fokus på udendørssæsonen. Der er en del der mener at "rigtig" ultimate spilles udendørs, og at indendørssæsonen egentlig bare er tidsfordriv.
En mulighed kunne derfor være at flytte DM indendørs til januar, sådan at udendørstræningen kan starte allerede i februar og DM turneringen kan derfor begynde meget tidligere på sæsonen.
På den måde får man mere fokus på udendørs ultimate og vi undgår at bruge halvdelen af året på at komme i dårlig form og ødelægge den kasteteknik som er optrænet udendørs.
God/dårlig ide?
Jeg er også helt med på at forlænge udendørssæsonen - som spiller. Men vi skal også huske hvem vi (DFSU) repræsenterer. Vi repræsenterer alle medlemmer, som på mange forskellige måder bredt har ytret, at man ikke ønsker flere runder. Man har simpelthen for svært ved at samle et hold. Og hvis man har det, tror jeg ikke det bliver lettere at samle hold til udendørs runder i marts og oktober. Hvis man endeligt skulle gøre noget, skulle det være at gøre sæsonen længere i efteråret, hvor man stadig må/kan spille på banerne. For (let'sface it) de fleste steder får man ikke lov at spille før start/midt april - da slet ikke oficielle runder(på græs). Men i efteråret ligger også EUCF, som man nu har valgt fast at lægge i den sidste weekend af september (så vidt jeg ved). Og af ovennævnte grund (og andre grunde) tror jeg det vil være uklogt at rykke finalestævnet til oktober. En anden ting er, at så snart finalestævnet er spillet, gider de fleste klubber ikke træne eller spille ude længere. Så min konklusion på udendørssæsonen er, at den stort set er så lang som den kan være - i DM regi.
Når alt kommer til alt, vil de fleste vel gerne have en DM turnering med flest deltagende hold. Så det er det vi bør arbejde for. At et hold som Ragnarok vælger at fortsætte udendørs og ikke stiller op indendørs er fuldt forståeligt, med de ambitioner klubben har. Men de fleste andre danske hold vil gerne spille indendørs. Og jeg synes vi skal give størstedelen af klubberne, hvad de vil have.
Vejret er fint nok i oktober og november til at træne og spille udendørs. EM for klubhold er de sidste to år blevet afholdt i hhv. Paris (2008) omkring 1. november og London (2009) omkring 1. oktober og vejret var i begge tilfælde glimrende. Jeg vil endda vove den påstand at man i oktober og november kan udvikle sig mere som ultimatespiller end de øvrige på grund af den ekstra vind, som der typisk er i efterårsmånederne. Problemerne med vejret opstår når frosten begynder at melde sig, så man ikke kan spille på græs. Det er typisk i december, januar og februar.
Indendørs er for mig en hyggelig adspredelse. Samtidig har jeg endnu ikke oplevet nogen, der blev bedre til udendørs af at spille indendørs.
Jeg synes derfor at man skal forlænge udendørs-sæsonen mest muligt. Lad os spille og træne udendørs hele september og oktober! Og starte igen fra starten af marts.
Daniel #17
Sidst og næsten lige så vigtigt så vil brugervenligheden blive en del større i dette forum, hvis man ikke skal bruge html-koder til fx. linieskift < BR > når man skriver indlæg :-)